Minnesanteckningar Kundservice Samverkan
Datum: 2011-05-31 Plats: Malmö
Genomgång av organisation Kundservice Malmö
Så här ser Kundservice ut i Malmö.
Chef Hans G Nilsson
Arbetsledare, Hans Henriksson, Bertil Karlsson
11st, Transport administration Stängt lör 22.00 – sön 06.30 (6 st tvåskift, 4 st treskift, 1 st på dagtid)
3st, Transport avisering (tvåskift, helger och dagtid)
- Avvikelserapportering
- Forslingsavisering (Dagab och Ica)
- Avisering importvagnar
- Sortering och arkivering av fraktsedlar
5st, Avräkning internationella frågor (dagtid)
- Fraktsedlar import/export – vid problem gällande avtal
- Uppföra veckovis fellista ang. ej giltiga avtal
- Säljkontakt för åtgärder
- X-rail rapportering
1st, Transportövervakning/kundkontakter Internationella frågor (dagtid)
- Jobbar nära Produktion
- Övervakning av vagnar i Europa, telefon och personliga kontakter
- Kontroll av SSAB vagnar (vagnsstyrning, dygn)
- Transportplaner
- Trafikspärrar och trafikinformation
- Info om skadade vagnar i utland
4st, Internationella pendlar (tvåskift, lördag och söndag)
- Bokningar från kunder, bekräftar, logga i excel blad
- Sända bokningar till terminaler
- Lastlistor till Sverige och Tyskland
- Svara på kunder förfrågningar på specifika vagnar och trailers
- Jobba proaktivt vid förseningar, dagliga kontakter externt/ internt GC
- Efterlysning av fraktsedlar i utlandet
- Produktionsrapportering som växlingsplanering, klarrapportering, skaderapportering, vagninventering och statusrapportering
- Kontroll på reservvagnar i Krefeld
- Skapa fraktsedlar
- Regleringsorder i SAP
- Rätt fakturering utifrån kunders volymåtagande
- Logga ank/avg-tider på tågen
Internationella pendlar. Sommarturlista, ersättningsrekrytering – v28-33. FP tisdag flyttad till måndag.
Hög sjukfrånvaro – Kundservice Hallsberg
Ett stort problem då frånvaron ökat drastiskt till höga nivåer. Arbete pågår att identifiera orsaker.
Personalläget
Chef Q/bim – Vakans efter SS – UL tillförordnad tills vidare.
Q/samordnare – Vakans efter ML
Gruppledare
Rollen ännu inte fullt ut implementerats som tänkt. Tydlighet om rollen krävs och erfarenhet kommer att inhämtas från Mgb.
Sommarturlista Team storkund
Personal saknas på RPC under i sommaren.
Juli – Aug.
Kundservice öppet till kl.18 för att få ihop verksamheten på kvällar, helger och nätter.
Vid pennan
Jerker Liljeberg
Senaste kommentarer